BERSATU HATI AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DALAM MENGHADAPI CABARAN HIDUP
Oleh: USTAZ AHMAD FAIDZURRAHIM
Hp:019-9181278
Email: faidzurrahim@gmail.com
Blog: http://ustaz-faidzurrahim.blogspot.com/
Hp:019-9181278
Email: faidzurrahim@gmail.com
Blog: http://ustaz-faidzurrahim.blogspot.com/
Assalamualaikum WarahMatullahi Wabarakatuh
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.
Solawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad Sallahu alaihi
wasallam. Terdapat di sana satu hadis yang diriwayatkan dalam Sahih Muslim, Musnad Ahmad dan Sunan al Kubro bahawa Nabi bersabda:
لا تَحَاسَدوا وَلا تَبَاغَضُوا وَلا تَدَابروا وَكونوا عِبَادَ اللهِ إخْوَانا
Maknanya: Janganlah sesama kamu saling berdengki, membenci dan berpaling, tetapi jadilah hamba Allah yang bersaudara.
Ketahuilah bahawa di antara penyakit-penyakit hati ialah sifat kebencian yang mana ianya sangat memberi kemudaratan dan kecelakaan yang besar. Jika umat Islam saling berdengki dan membenci antara satu sama lain maka mereka akan berhenti dan tidak akan bersemangat lagi untuk melakukan ketaatan, ibadah dan melakukan amru bin maaruf dan nah an munkar . Mereka akan lemah semangat dan malas untuk berdakwah dan mendedahkan kesesatan serta kekufuran golongan sesat. Sifat malas seperti ini adalah bercanggah dengan kebaikan dan ketaqwaan. Umat Islam jika berdengki dan membenci antara satu sama lain maka mereka juga malas untuk melakukan ketaqwaan dan kebaikan.
Ketahuilah bahawa di antara penyakit-penyakit hati ialah sifat kebencian yang mana ianya sangat memberi kemudaratan dan kecelakaan yang besar. Jika umat Islam saling berdengki dan membenci antara satu sama lain maka mereka akan berhenti dan tidak akan bersemangat lagi untuk melakukan ketaatan, ibadah dan melakukan amru bin maaruf dan nah an munkar . Mereka akan lemah semangat dan malas untuk berdakwah dan mendedahkan kesesatan serta kekufuran golongan sesat. Sifat malas seperti ini adalah bercanggah dengan kebaikan dan ketaqwaan. Umat Islam jika berdengki dan membenci antara satu sama lain maka mereka juga malas untuk melakukan ketaqwaan dan kebaikan.
Manakala tadabur yang
dimaksudkan dalam hadis tersebut ialah memalingkan muka dari saudaranya
yang muslim untuk menzahirkan bahawa dia amat membenci saudara
seagamanya itu, atau dia memalingkan mukanya ke arah yang lain.
Perbuatan ini adalah menyakiti jiwa seorang muslim dan memutuskan
hubungan persaudaraan dalam Islam serta sama-sama mereka tidak melakukan
kebaikan, ketaatan dan dakwah seperti membenteras kemungkaran. Dan juga
akan menghasilkan natijah lain yang lebih buruk iaitu tidak melakukan
amalan-amalan fardhu seperti menuntut ilmu agama fardhu ain.Cara mengatasi kemusykilan-kemuskilan ini adalah
dengan melawan hawa nafsu kerana melawan nafsu dapat membantu untuk
melakukan perkara-perkara baik yang boleh mendekatkan diri seorang
kepada Allah Subhanahu Wataala.
Para walil-wali Allah tidak akan sampai ke maqam dan martabat yang tinggi kecuali dengan melawan hawa nafsu. Diriwayatkan satu kisah pertemuan antara dua wali, salah seorangnya mendapati yang lain boleh duduk dan terbang di atas angin, lalu ditanya: Bagaimanakah kamu dapat melakukan sedemikiah? Lalu dia menjawab: Dengan melawan nafsu, yakni aku telah melawan nafsuku, aku telah jadikan nafsuku ini kalah dan dapat dikuasai dengan dilakukan segala amalan ibadah yang fardhu dan juga melakukan perkara-perkara sunat serta meninggalkan perkara-perkara yang haram. Dengan melawan nafsu sebeginilah Allah menganugerahkan kepadaku karamat ini.
Sesungguh
jiwa itu sentiasa suka kepada kemalasan dan tidak semangat melakukan
perkara-perkara ketaatan kerana dalam melakukan ketaatan itu kita
terpaksa bersabar di atas beberapa perkara yang susah, misalnya ibadah
sembahyang yang kadang-kalanya berlaku pada musim sejuk di negara-negara
sejuk, maka seorang muslim itu payah dan tidak mahu menggunakan air
untuk berwudhuk kerana kesejukan. Manakala seseorang yang ingin mendapat
martabat yang tinggi dan keredhaan Allah maka dia pasti melawan
nafsunya iaitu dia akan menggunakan air untuk berwuduk dan bersabar atas
kesejukkan yang dihadapinya. Begitu juga dengan amalan ibadah puasa,
kadangkalanya ia berlaku pada musim panas dan dalam keadaan yang sangat
dahaga, tetapi ini dapat diatasi jika dia berjaya menmatahkan nafsunya
dengan menahan dahaga. Dan begitu juga amalan-amalan ibadah yang
lainyang lain.
Orang yang dalam kesakitan,
kadangkala dia malas untuk melakukan solat dan juga ibadah-ibadah yang
lain. Jika si pesakit tersebut melawan nafsunya untuk melakukan ibadah
dalam keadaan dia sakit dan bercita-cita ingin mendapat keredhaan dari
Allah Subhanahu Watala maka dia pasti menahan segala kepayahan. Begitu
juga dengan keadaan seorang muslim yang melakukan kebaikan terhadap
saudaranya yang muslim kemudian saudaranya itu membalas dengan
keburukan, jika begini tindakannya maka kebiasaanya jiwa akan memaksa
supaya memutuskan hubungan persaudaraan antara keduanya, jiwanya akan
berkata-kata: Pulaukanlah serta tinggalkanlah dia kerana dia tidak
membalas kamu dengan kebaikan sepertimana kamu lakukan kepadanya.
Sedangkan firman Allah berbunyi:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
Maknanya: Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara(al Hujarat:10)
Para nabi ketika menyeru umat-umatnya
kepada kebenaran, kebanyakan umat mereka akan membalasnya
dengan maki hamun dan tindakan yang tidak sewajarnya, tetapi para nabi
tetap bersabar. Ada sebahagian umat yang kuffar telah memukul nabinya.
Lihatlah nabi Nuh alaihi salam yang tinggal bersama kaumnya yang
menyembah berhala selama 950 tahun, beliau menyeru mereka kepada Islam,
tetapi umatnya telah membalasnya dengan pencelaan dan penindasan dan
kadang-kala mereka memukul nabi mereka itu sehingga beliau jatuh pensan.
Sepanjang masanya, beliau tidak mengubah halnya bahkan terus melakukan
dakwah kepada mereka dan bersabar di atas keperitannya, kemudian Allah
Taala mewahyukan kepada nabi Nuh bahawa mereka tidak akan beriman
kecuali sedikit dari mereka iaitu lebih kurang 80 orang yang
kebanyakannya dari kalangan kaum lelaki. Lalu nabi Nuh berdoa kepada
Allah, kemudian Allah memerintah bumi agar mengeluarkan air maka air
tersebut memenuhi bumi, kemudian ditambahkan lagi dengan turunnya air
dari langit yang mana saiz setiap titisannya sebesar gunung, maka Allah
Taala telah membinasakan kaum tersebut dan di akhirat nanti mereka juga
akan mendapat azab yang lebih dahsyat.
Barangsiapa yang meneliti peninggalan-peninggalan dan sejarah
para nabi seperti ini maka dia pasti akan bersungguh-sungguh untuk
mempertingkatkan martabatnya di sisi Allah Subhanahu Wataala dengan
melakukan segala ketaatan-ketaatan dan ibadah.
Sesungguhnya menahan
diri ketika marah juga adalah di antara cara untuk menyelamatkan diri
dan agamanya kerana jika manusia mula marah maka dia akan bertindak
untuk memudaratkan dan mencederakan orang lain dan kemungkinan dirinya
akan tercedera.
Maka kesabaran di atas
segala mala petaka dan musibah adalah di antara cara yang boleh melarang
seseorang itu dari melakukan perkara-perkara yang haram dan juga
terselamat dari terpengaruh dengan ajaran-ajaran songsang.
Wassalamu alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Disediakan oleh: Tuan Blog
assalamualaikum ustaz...
ReplyDeleteWa'alaikumussalam, saudara, semoga kita diberkati oleh Allah Taala dgn kita mencintai Junjungan besar Nabi Muhammad...Tq...
ReplyDelete